Van Studie tot Creatie

Kunstenaars hebben al eeuwenlang elkaars werk als springplank gebruikt. Het draait om bewondering, studie en herinterpretatie. In de vintage‑BDSM‑scene haalden ze vaak inspiratie uit foto’s of schetsen van collega‑kunstenaars: ze namen poses, composities of thema’s en pasten ze aan hun eigen stijl aan.

Zo scherpten ze hun vakmanschap, probeerden ze nieuwe technieken en brachten ze hulde aan invloedrijke figuren. Soms gingen ze nog een stap verder met gekleurde remakes of subtiele variaties die de grenzen verlegden. Of de drijfveer nu leren, innoveren of simpelweg herinterpreteren was, deze ontleningen getuigen van een rijke traditie van artistieke uitwisseling – en roepen tegelijkertijd vragen op over originaliteit en intentie.

Door de jaren heen kwam ik steeds vaker kunstwerken tegen die ik al eerder had gezien. Mijn geheugen werkt als een enorme bibliotheek, maar het is niet altijd eenvoudig om de juiste bron terug te vinden. Telkens wanneer ik een werk ontdek dat op een ander is gebaseerd, combineer ik beide en sla ik ze op met de bijbehorende gegevens.

Hieronder vind je een samengestelde collectie van alles wat ik tot nu toe heb verzameld en de moeite waard vond om te delen. Bij elk kunstwerk staat de relevante informatie vermeld.

De kunst links is getekend door Paul Kamm (1891 – na 1935). Hij was een Duitse FemDom/BDSM‑kunstenaar in de jaren 1920 en 1930,
De kunst rechts vertoont een stijl die lijkt op die van ‘German Jim‘. Over deze kunstenaar is niets bekend. Zijn werk lijkt afkomstig te zijn uit circa 1940/1950. Typisch voor Jim’s kunstwerken is dat hij gezichten van foto’s overtekende. Soms krijg je het gevoel dat je geen echte kunst bekijkt, maar eerder fragmenten van een foto.


De foto’s zijn gemaakt door Biederer Studio. Deze studio produceerde tussen 1910 en 1940 tal van BDSM‑themafoto’s. Kunstenaar Gert Gagelmann maakte illustraties waarin men de modellen en decors uit de foto’s kan herkennen. De tweede collage toont een kunstwerk dat is gemaakt met drie verschillende foto’s als inspiratie; ik heb twee van die foto’s gevonden. Gerhard Georg August Gagelmann (1902 – 1964) was een commercieel kunstenaar die in Duitsland leefde en werkte. Hij werkte als illustrator voor Duitse modetijdschriften en was actief tijdens de Weimarrepubliek.


  • Links: In 1934 illustreerde René Giffey dit oosterse tafereel voor het boek Cuir & Peau.
  • Sao‑Chang maakte in 1935 een andere versie van dat specifieke kunstwerk voor het boek Les Asservies de Slave Island. (rechter kunstwerk)

Arnim Horowitz (1880‑1965) creëerde dit levendige FemDom‑kunstwerk.
Mademoiselle Spinelly – echte naam Elisa Berthelot (1887 – 1966) poseerde voor deze foto die werd vastgelegd door Dora Kalmus (1881 – 1963), beter bekend als Madame d’Ora.
De laarzen waren een ontwerp van André Perugia (1893 – 1977).


De schets links is het originele kunstwerk van Wighead voor het boek Les Cruelles frénésies (1935). Wighead was een FemDom/Spanking illustrator actief in de jaren 1930.

Aan de rechterkant zie je een gekleurde bewerking door een niet‑geïdentificeerde kunstenaar. Merk op hoe het voluptueuze model minder rond is gemaakt, de blouse in de oorspronkelijke schets verschilt van de remake. In dit gekleurde werk staat een zweep op de tafel, die in de originele tekening niet voorkomt. De kunstenaar had oog voor details die aan de remake van het origineel werden toegevoegd.

Het gekleurde kunstwerk is van Paul Prött, het andere van een onbekende anonieme kunstenaar, die wel veel tijd en aandacht heeft besteed aan de details.

You Might Also Like

Leave a Reply